Demokratin måste hela tiden återerövras!

september 9, 2010 sarafrank

Efter gårdagens debatt och efterföljande bråk i kulisserna i Kisa Folkets Hus var jag synnerligen upprörd. Bråket handlade om annonsen som alliansen (minus fp) satte in som ett förtydligande kring folkomröstningen i Kinda Kommuns namn. Dvs ja-sidan i folkomröstningen använder kommunens namn för att sprida sina argument. När vi på nej-sidan upprörs över detta blir vi kallade för lögnare, osakliga och diverse annat. Man ser inte ens att något tokigt har hänt!

Det man ska komma ihåg är:

-folkomröstningen kom inte från något genuint intresse att höra medborgarna. När alliansen insåg att man skulle förlora omröstningen om husförsäljning i fullmäktige la de fram förslaget om folkomröstning på sittande möte.

-vi vet inte ens om resultatet kommer att beaktas. Igår sa Anders Ljung (kommunalråd c) att det skulle behövas ett valdeltagande nära det i ordinarie val och iallafall inte neråt 35%. Hur ska man tolka det? Om det ligger mellan 35 och 80% (vilket är troligt) kommer man att göra som man vill.

-vi på nej-sidan tvingas in i ett fack. Vi ville helst se ett annat arbetssätt vad gäller försäljningen av huset med en tydlig utredning av användningsområden. Nu fick vi hamna på nej-sidan i en folkomröstning.

Vart kommer dessa försök att spela politiskt fulspel ifrån? Och varför är människor så upprörda över försäljningen av ett hus? Kinda kommun har länge präglats av en anda av samstämmighet. Man ska inte tycka olika och man ska ha breda majoriteter. Inget debatteras i fullmäktige. Då blir det en chock för herrarna som bestämmer när medborgare reagerar och när vissa partier (vi, mp och fp) säger ifrån. Nu måste det till en förändring. In med nya namn och nya tankar i fullmäktige! In med ett nytt arbetssätt där idéer från medborgare välkomnas och inte hånas! Då kan vi återerövra demokratin.

Entry Filed under: Uncategorized

Trackback

  • Jag heter Sara Frank och är vänsterpartist. På den här bloggen kan du läsa om mina synpunkter kring aktuell politik, främst om landstinget i Östergötland och Kinda kommun. Jag är 33 år och bor i Opphem i norra Kinda kommun. Jag sitter idag i landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige. I valet står jag tvåa på landstingslistan och etta i val till kommunfullmäktige i Kinda. Jag arbetar som gymnasielärare och bor med min man och två barn.

  • Sara Frank
  • Gamla inlägg

  •  
